torsdag 30 juni 2016

Att lyckas med sina mål ett steg i taget

Juni är till ända och det är dags att kolla status på målbarometern. Den har fram tills väldigt nyligen varit dold för omvärlden och nu känns den redo att debutera. Och med den berättar jag om min strategi för att lyckas.


Kort mål
Målet är att ha lika stort marknadsvärde i fonder som i aktier.
Tills nu har jag haft 93% aktier och 7% fonder. Efter fondköpet i slutet av juni har jag 70% aktier och 30 % fonder.

Lite mindre kort mål
Att ha minst 100 kkr fördelat över aktier, fonder och sparkonto.
Alltså Da Feeling av ett uppfyllt mål är sjukt gött!
Nytt mål blir att nå upp till 200 kkr i kapital.
*Ändring 2016-07-21: Ändras till 100 kkr och endast för aktier och fonder.

Megalånga mål
I maj var jag 51% klar med sparandet till Japanresan och sparandet för att bli finansiellt oberoende låg på hissnande och knappa 1%.
I juni har Japanmålet rört sig till 53% och finansiellt oberoende ligger kvar på 1%.


Strategi och taktik
Vi börjar med de megalånga målen som du blir matt bara att tänka på. 
Megalånga mål är till att börja med hopplösa att sikta mot. De är för stora och det blir liksom bara kattskit av allting. Som att sätta upp ett mål att börja ett helt nytt liv och teckna ett årslångt abonnemang på gymmet. Det håller i bästa fall några månader för den riktigt envise men alla som har vanan att träna på gym vet att stället är tomt i juli och december. Och smackfullt i januari. Men sätt ditt megamål ändå och dagdröm. Det är härligt att dagdrömma. Bryt sen ner ditt megamål i småbitar.

Tricket är alltså att bryta ner megamålet till hanterbara mål som du orkar sträva efter. Jag gick ut lite hårdare och satte mitt första mål i hemlighet och gissade att jag skulle klara det på ca 10 månader. Det gick på 8 månader men krävde sin insats. 8 månader är för långt. Vi tappar ju fokus efter vaddå? 20 minuter? Närå, men lägg dina delmål där du vet att du inte lackar ur långt innan du kommit fram. Jag gillar tidsspannet 3-4 månader och har anpassat mina korta mål efter det.

Håll en "rinse & repeat" lista med korta mål där varje mål knuffar dig framåt. Jag snurrar mellan att köpa aktier, fonder och amortera. När ett mål är fixat tar jag andra, sen tredje och tillbaka till första. Alla mål strävar mot mitt mindre korta mål och mina två megamål. Mindre korta mål firas med skumpa och choklad. Tjolahopp! 

Den här "rinse & repeat" listan är bra trevlig att hålla fast sig i nu i Brexit tider. Jag har satt min kurs och målen är låsta. Det spelar ingen roll om solen skiner eller regnet öser ner. Jag tar ett mål i taget och över tid kommer jag att röra mig framåt.

Hur rör du dig framåt?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar