torsdag 7 juli 2016

En dag utan BH med 70D bröst

Ja, precis det gjorde jag. Och det var både trevligt och märkligt på samma gång.

Men nu backar vi bandet. Hur i hela fridens namn dök den här idén upp vad har den med den här bloggen att göra?

Det började med att jag såg reklam för Youtubeklipp där kvinnor bestämt sig för att strunta i bh av lite olika anledningar. Och av nyfikenhet såg jag ett par av klippen. Det var sådär en 22 år sen eller så jag först började använda bh. Jag minns den första, en vit, söt sak som köptes på Åhlén. Sen en svart i helt fel storlek som jag älskade i alla fall. Hursomhelst, klippen intresserade mig.


Det som avgjorde saken var ett svart linne. Ett linne jag haft i flera år men som nu har blivit för nött i tyget. Men den har bara blivit nött på en plats. Resten av linnet är i fint skick men över bh-knäppningen i ryggen är det så slitet att tyget blivit genomskinligt. Och då tänkte jag nåt i stil med "Vafan, räcker det inte med att köpa dyra bh:s utan ska de slita ut min andra kläder också?". Ja, nåt sånt tänkte jag och vips blev dagen efter en dag utan bh.

Dagen till ära hade jag en klänning i ett lite tjockare och styvare tyg så att brösten inte skulle peta ut ögonen på någon (ja, jag är mycket nöjd med dem ;)). Överdelen var också lite tightare så behagen höll sig ändå på plats. Och det var en cool upplevelse. Det märkliga är att jag ändå försökte dölja brösten med att ha armarna i kors, kura ihop mig och så. Så dumt för egentligen tyckte jag att jag var fin. Det är antagligen hjärnspöken som härjade, som sa mig att som kvinna har man bh och därmed basta.

Och där har du anledningen till varför detta har med den här bloggen att göra. Hela grejen med att optimera och spara både tid och pengar kommer från nyfikenhet och vilja att prova nya utmaningar.

I utmaningar hittar vi också möjligheter och modet att utmana oss själv igen och igen. Som att gå utan bh en dag. Kommer inte spara någon en förmögenhet men med tiden kanske en ny vana som minskar beroendet av ytterligare ett ting. Utmaningar gör oss också redo att våga prova något annat imorgon. Och alla små utmaningar blir med tiden ett nytt liv. Ett liv som är Wonderfully Weird men också fantastiskt roligt att leva.

Ett liv i nyfikenhet och färre begränsningar blir ett liv med större frihet.
Det är frihet för mig. Vad är frihet för dig?

1 kommentar:

  1. Hej. I min ungdom på 80-t var det bh-löst mode och de flesta unga kvinnor gick utan. Det var lätt se när jag sommarjobbade på sjukhem i mitten på 80-t, ingen hade bh under sjukhuskläderna! Bh kunde vara festplagg, lite sexigt, som flickvännen använde ibland för att vara "fin", Mot slutet av decenniet började bh bli mode men hon hade svårt att vänja sig vid att ha bh till vardags, trots det var mjuka tunna bh som gällde då. Jag tror därför bh handlar mest om mode och vana, Modet går vågor och jag hoppas det är dags för bh-löst igen. Dessutom lär bysten hålla sig fastare i frihet och därför kan det vara obehag i början innan brösten "tränats" för att hålla sig uppe utan hjälp. Hoppas du du fortsätter med din nya frihet och att det åter blir accepterat. Jag har en stark känsla kvinnor kan vara mer kritiska , men att mer positiv uppfattning hos mig och andra män inte är någon nackdel!
    Hälsningar Julius

    SvaraRadera