tisdag 26 juli 2016

Inspiration för nya vanor



Det vimlar av människor som en dag såg ljuset och idag är helt omvända. De finns överallt. Inom religion, fitness, kost, minimalism, sparsamhet eller gud vet vad. Gemensamt är att nästan alla predikar att kan de så kan du.

Alltså rent Bullshit!

Att någon annan kan gå från stökigt till städat hem med strategi A är inget bevis för att du kan det också. Det visar bara att strategi A fungerar för den personen. Du kanske behöver strategi B. Och kanske en skvätt av strategi C också. Det är för att du är just du och helt unik.

Ändå är det något magiskt när dessa omvända gurus ler mot dig från Youtube och du känner i ryggraden att just så skulle du vilja ha det, vilja vara. I sig inget konstigt eller fel med det. Vi kan hålla oss med flera inspirationskällor och hämta kraft från dem när målet känns långt borta. Men att automatiskt tro att just guru X:s predikan måste vara sann för att så många andra tror på den kan kosta oss mer än vi vill tro.

T ex har jag själv trott (i en sjujäkla många år) att nyckeln till att hålla ordning hemma grundar sig på att vara organiserad. Och när jag gång på gång misslyckades med att organisera mina saker intalade jag mig att orsaken till misslyckandet var att jag var oorganiserad eller hade fel sorts förvaringsmöbler. Vi matas med förvaringslösningar, husutbyggnader och kök med så många lådor att man kan få ångest över hur många prylar som får plats. Den här strategin funkar inte alls för mig och det är inte för att jag är oorganiserad eller saknar förvaring. Det är för att jag är lat. Min strategi behöver ta hand om just detta faktum och därför fungerar Lean och Minimalism som inspiration bättre.

Om du gång på gång misslyckas med något du gärna vill förändra kan det vara din strategi som är problemet.

Du kanske också gillar:
En dag utan BH med 70D bröst
Att optimera eller inte optimera
3 vanor som förändrar din diskbänk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar