onsdag 22 juni 2016

Akne och gluten

I min kamp mot akne har jag infört två huvudsakliga förändringar.

  1. Jag äter inte gluten, numera fuskar jag inte ens.
  2. Jag dricker dagligen någon form av antiinflammatorisk dryck.

Idag är ansiktet i ganska fin form, det är mest ryggen jag tycker är jobbig och jag har fortfarande inte modet att klä mig i linne utanför mitt hem. Inte så kul även om J tyckte att ryggen förbättrats under den senaste veckan. Någon bild klarar jag inte av att ta på ryggen, det är alltför jobbigt för mig att se.

Men för en månad sedan tog jag mod till mig och fotade hakan som då hade ett litet utbrott i läget läkning.
(22 maj 2016)

Inga filter vad jag kan minnas, eller om osäkerheten la dit ett litet slätare ansikte ändå. Ni kan ändå se slutet av ett utbrott med små, inflammerade porer som började som knölar i huden. Jag hade ätit godis med vetemjöl och det räckte för att eländet skulle börja.

(20 juni 2016)

Sen ett par dagar ser hakan bättre ut. Huden är mindre röd och aknen är inte längre inflammerad. Läkning kan däremot ta en evinnerlig tid och en ny liten buse har dykt upp och det är vanligt med återfall har jag märkt. Men det är tack och lov på bättringsvägen. Den här bilden är garanterat filterfri. Det är min hud med allt som kommer med den. Båda bilderna är självklart utan smink.

När jag ser på de här bilderna kan jag inte låta bli och tänka på hur mycket information man matas med att akne inte kan botas med kost. Men genom åren och noggrann koll på vad jag äter så har jag funnit att för min akne är kost centralt. Det är inte bara gluten som är boven i dramat utan äter jag en kost med hög del inflammatoriska livsmedel blir aknen värre. Akne kan bero på olika faktorer från person till person men många blir hjälpta av att utesluta gluten, socker och mjölkprodukter i sin kost. 

För mig betyder en glutenfri kost med dagligt intag av t ex ingefära, gurkmeja eller citron att huden mår betydlig bättre.

Du kan läsa mer om akne och kost här.

Kanske gillar du också:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar