måndag 18 juli 2016

Spara pengar och utrymme med tygkassen


"Jag hörde att du behöver använda en tygkasse 400 gånger för att den ska löna sig miljömässigt jämfört med en plastkasse" - Person A
"Det är ju omöjligt att göra!" - Person B
"Jag gör det." - Jag
"Det är för att du är du." - Person C

Om du behöver använda en tygkasse 400 gånger eller inte vet jag inget om men jag vet att det går alldeles utmärkt att sluta köpa plastkassar. Och hemligheten ligger inte i att vara som jag.

Hemligheten är enkel, så enkel att det är underbart men samtidigt så svårt. Underbart för du behöver bara komma ihåg dina kassar och svårt för att det är en ny vana. De flesta vanor är svåra att få till i början. Du behöver alltså skapa en vana där dina tygkassar blir det mest naturliga i världen att ha med dig.


  • Köp en tygkasse du enkelt kan få plats med i byxfickan. Bra om du är en byxmänniska och/eller inte gillar handväskor.
  • Har du handväska så peta ner två tygkassar i den och har du dem alltid nära till hands.
  • Ta med lunchlådan i en tygkasse.
  • Om du har flera tygkassar, förvara tygkassarna i en av dem. Då får du med dig alla när du handlar.
  • Öva på att tacka nej till plastkassar när du handlar.


Min personliga favorit som funkar 9 gånger av 10 är att ta lunchlådan i en tygkasse där de andra två tygkassarna redan är nerpackade. Men så är jag en människa som oftast har lunchlåda. När de sen är uppackade för dagen hänger jag en tygkasse med de andra inuti på en krok i hatthyllan, redo för nästa gång jag går ut. Ibland glömmer jag dem och då är det så. Var lite snäll mot dig själv när det händer, för det kommer att hända, och ta ett nytt tag vid nästa tillfälle.

Har tygkassar några trevliga fördelar också?

  • De kan vara ekonomiskt fördelaktiga. Beror på hur ofta du handlar och hur dyr tygkassen är.
  • Du kan byta ut din översvämmade plastpåselåda mot en behändig rulle avfallspåsar och spara utrymme och sinnesro (jag erkänner att jag fler än en gång grubblat över om plastpåsar förökar sig).
  • Om du vill jobba på att förändra vanor är det här en enkel övning.


Misslyckas du idag har du alltid en ny chans imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar