onsdag 8 november 2017

Ekonomisnack - en kärleksförklaring

Det här med pengar i ett förhållande. År efter år kommer nya rapporter om att så många som hälften av alla svenska par grälar om just pengar. Sen kommer hushållsarbete på god andra plats. Många grälar nog både om pengar och hushållsarbete vågar jag gissa.

Men likt förbaskad ser nyförälskade varandra djupt i ögonen och lovar att aldrig bråka om pengar. Och deras lösning är allt annat än genial för uppenbarligen pratar de helst inte om pengar alls. Den här klibbiga Disneyromantiken om att kärlek trumfar stålar gör mig illamående. 

Nu lever jag som sambo igen och vi har helt gemensam ekonomi. Vi lägger ihop våra inkomster och delar på alla kostnader, högt som lågt. Innan vi fattade beslut om gemensam ekonomi pratade vi mycket om pengar. Typ varje dag i flera år. Jag skojar inte med dig. Vi pratar fortfarande om pengar så gott som varje dag. Vi älskar att prata om pengar. Och jag har börjat se det som superromantiskt.

De här nyförälskade paren har helt missat den fullkomligt fundamentala kärleksförklaring det är att få insikt i sin kärestas tillgångar och skulder, inkomst och kostnader. Nu säger jag inte att du ska propsa på gemensam ekonomi för den har, precis som andra lösningar, fördelar och nackdelar. Gillar du att shoppa och din partner spara är gemensam ekonomi knappast en fridfull lösning. Det jag däremot säger är att pengasnack med din käresta ÄR romantiskt. För med förståelse för era synsätt på pengar så kan ni visa omtanke för varandras behov så mycket bättre. Och ni kan forma er gemensamma ekonomiska plan så mycket bättre för er båda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar