onsdag 25 maj 2016

Att optimera eller inte optimera

Varför är jag så fascinerad av att optimera?

Dels är det intressant att fundera på nya sätt att göra samma sak. Men bättre. Bättre kvalitet, snabbare, billigare och så vidare.

Sen handlar det om medvetenhet. Medvetenhet att förstå hur allt omkring oss fungerar.

Ofta hänger nyfikenheten och medvetenheten ihop. De gifter sig gärna med varandra och där den ena slutar tar den andre vid.

Som när jag byggde en maskkompost i lägenheten för att jag var nyfiken på om det skulle fungera. Det ledde i sin tur till en medvetenhet om hur mycket mat jag kastade och i längden en ny vana att äta ur kylskåpet. Eller ännu hellre, aldrig släpa hem mat som inte äts upp. Billigare blev det också.

Eller så var det den gången jag tröttnade på hur mycket tid det tog att förbereda frukost varje morgon. Den medvetenheten väckte nyfikenheten till liv och det går fint att förbereda en enkel frukost för tre mornar i förväg, kvällen innan morgon ett. Du kan ha fem frukostar förberedda men det kräver mer i insats än tre frukostar kom jag fram till. I söndags kokade jag sex ägg på kvällen (tre frukostar med rå morot till) och dag kokar jag fyra ägg till imorgon och på fredag. På lördag blir det yoghurt *mums*.

Summasumarum... så är det kul att optimera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar