lördag 21 maj 2016

Kostnaden för ditt liv

Det är dyrt att leva. För att leva ska du unna dig upplevelser och prylar. Resor, middagar och inredning, kläder, smycken eller vad som nu är på modet. Och jag kan väl hålla med om att allt det där är trevligt. Men lever du verkligen mer för att du kajkar ner till Mallis en gång om året eller alltid köper nya sommarskor?

"Jag måste få lite sol!" För det är i min erfarenhet den absolut första reaktionen när resor används som exempel. Nej, du måste ingenting vad gäller solresor och deras existens påverkar inte hur mycket du lever.

Extremt sett kostar det ingenting att leva. Det förutsätter dock en investering i eget hus och land att odla för ett självförhållande hushåll. Något som vi med stora svårigheter kan åstadkomma idag och därför extremt. Mer normalt har de flesta av oss hyra, el, vatten och mat som kostnader för att bara leva.

"Men TV, nya kläder, skor, smink (för mig som kvinna) och ibland vill man faktiskt göra om hemma...." "Du måste ju unna dig något också."

Jag menar att man kan unna sig utan att det kostar så förtvivlat hela tiden. J och jag unnar oss t ex god mat som vi lagar själva istället för att besöka en restaurang. Det händer att vi äter ute men oftast inte. Istället umgås vi i köket och ibland lär vi oss något nytt. Som att fixa egen bearnaise är enkelt och att hemgjorda hamburgare slår varenda snabbmatskedja i stan (både i pris och hälsa).

Lev väl men fundera på vad du köper för dina pengar är mitt budskap. Vad är viktigt att unna dig själv och vad är bara utfyllnad för att reklamen säger att du behöver det? Kanske kommer du på att ditt behov inte är materiellt utan finns hemma och utan extra kostnad alls?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar