tisdag 17 maj 2016

3 vanor som förändrar din diskbänk

Gillar du att vara i köket? Brukar "bombnedslag" bäst beskriva diskbänken? Liknar det mitt kök?


Eller snarare hur det brukade se ut större delen av tiden. Här har jag gräddat våfflor, vispat grädde och jag misstänker att yoghurt står på avrinning inför en kommande tzatziki. Sen har vi en kartong på tork för sorteringen och mannens colaburkar har flyttat sig ofattbara 5 meter från vardagsrummet till diskbänken (de hör hemma i hallen som är sådär tre steg bakom fotografen). Misstänker även att där huserar en binge frukosttallrikar och den vita osthyveln sticker upp bakom bunken.

Ärligt talat kan det fortfarande se ut som en smärre katastrofzon mellan varven men mer vanligt idag är den här synen:


Den tog jag igår kväll när jag kokade thé som sista aktivitet och samma syn mötte mig när en yrvaken jag trevade mig fram till kylen i morse.

Vägen från kaos till ordning har varit kantad av många diskberg men tre vanor ligger till grund för förändringen som skett på min diskbänk.


  • Diska så mycket som möjligt under tiden du lagar mat. Skölj sånt som inte behöver diskmedel direkt, in med allt maskintåligt i diskmaskinen (om du har en sån) och handdiska resten.
  • Återanvänd kniv, mått, brädor och kärl till så mycket som möjligt. Men se till så att familjen inte får salmonella för att du strimlat kycklingfilé på brädan för grönsaker. Livsmedelshygien är viktigare i det här läget.
  • Städa upp och torka rent varje kväll. Lägg undan torr disk, diska det odiskade och torka till slut av alla ytor.


De här tre vanorna ger en supersnabb effekt för redan nästan morgon känns köket typ tusen gånger trevligare att gå in i. Det är helt klart värt ansträngningen kvällen innan. För att inte tala om hur mycket enklare nästa måltid blir att fixa och städa upp efter (men det har du säkert redan räknat ut...).

Vilka knep har du för att hålla ordning i köket?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar