måndag 16 mars 2015

Vågar du ändra vanor?

Om du är som folk är mest, då är du en vanemänniska. Tänk på det ... Du vaknar, dricker kaffe, borstar tänderna, klär på dig och går till jobbet. Inte nödvändigtvis i den ordningen, men du hajar. Jag vet eftersom jag gör det, min familj och vänner gör det, du läser artiklar och blogginlägg om människor som gör det. Världen går runt, runt, runt...

Du ändrar inte vanor hursomhelst eftersom A - det är obekvämt och B - du vill förmodligen inte.

Och här har du en viktig faktor till varför det är sååå sjukt svårt att sälja färdiga produkter till människor. Du kan fråga 20 personer om de gillar den nya, naturliga, hälsosamma juicen som är fantastiskt för din hud och jag vågar påstå att alla 20 kommer att svara JA! Be dem att köpa din juice två gånger i veckan i en månad och de kommer plötsligt vara utan kontanter och behöver vara någon annanstans. Det är en sak för oss att tro att något är bra och en annan att faktiskt köpa det, även om det är bra för oss.

Det är i denna kunskap du upptäcker att människor kommer att fortsätta att köra i det gamla ekorrhjulet eftersom det är vad de är vana vid ... Inte för att de vill.


Fråga dig själv vad som är annorlunda i dag än det var för ett år sedan? Vad har du gjort som skapar en ny framtid för dig själv?
Här är några av mina val:
  • Startade tre bloggar under ett år och skriver kontinuerligt
  • Gjort verklighet av en affärsplan
  • Lärt mig marknadsföring på Facebook och övar dagligen
  • Deltagit i en marknadsföringskurs
  • Deltagit i en kurs om att göra sig själv till ett varumärke
  • Tränar yoga regelbundet
  • Lärt mig hur ett Low Tech akvarium fungerar genom att starta ett
  • Göra en video blogg för mig själv
  • Investera på aktiemarknaden
  • Gjorde en 30 minuter lång presentation inför 50 personer

De flesta av punkerna på min lista var först skrämmande. Men är skrämmande något du behöver frukta? Visst, den 30 minuters presentation jag gjorde skrämde skiten ur mig, särskilt eftersom jag lider av rampfeber. Tänk dig hur lättad och framförallt stolt jag kände mig när det var över.

Vanor är viktiga för oss. Vi säger ibland att om något i vår morgonrutin går snett, kommer hela dagen bli upp och ner. Men att bryta vanor och utforska de okända delarna av oss själva kan bli mer givande i fråga om vår personliga utveckling. Vi växer med utmaningarna, inte i lugna vatten. Lugna vatten är bra när du behöver din vila men se till att du hittar dina utmaningar också.

Som den avlidne Terry Pratchett en gång sa:

"Så mycket universum, så lite tid."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar