fredag 3 april 2015

Barncyklar - En studie i flick- och pojkidentitet

M fyller sex år om en vecka och jag funderar på att köpa en cykel åt pojken. Så i förra veckan gick jag in en godtycklig butik i stan för att reka läget helt enkelt. Döm min förvåning när alla cyklar var antingen flick- eller pojkcyklar. Flickcyklar har en låg ram, pakethållare och korg. Pojkcyklar har stötdämpare på framhjulet, hög ram och varken pakethållare eller korg. Men vill jag ha en cykel med pakethållare kommer dessa enbart i rosa, vitt och lila... Det fanns en röd också... EN röd... Och en blå... det fanns faktiskt en blå med pakethållare... men hög ram...

Det blev inte bättre av att den (jämfört mig) unga expediten tyckte att det var jättehäftigt med "pojkcyklar" och "killfärger". Han visste nog inte att för ungefär hundra år sedan var rosa en manlig färg, en variant på den röda, kraftfulla färgen. Men idag är det inte så och köper jag en rosa cykel till pojken får jag nog börja starta ett konto för hans framtida psykologkostnader.

Och dessutom! Vad ska små pojkar med en cykel med en hög ram till? De ramlar framåt en gång, sen blir det varken barnbarn eller ett nytt försök till cykling.

Idag har jag googlar runt lite och riktigt så här mörkt ut ser det inte ut att vara i de flesta butiker. Så hoppet består och jag ska nog hitta en bra tvåhjuling och bevara min chanser att en dag bli farmor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar